Læserbrev: Per Jensen, Alléen 20, 9670 Løgstør, socialdemokratisk medlem af byrådet i Vesthimmerlands Kommune, skriver:
På utallige opfordringer – i hvert fald fem! – skal jeg tillade mig så kort som muligt at svare på det stillede spørgsmål: hvad er det dog, der sker med turismen og Løgstør?
Et stort flertal i byrådet i Vesthimmerland stemte i torsdags for et forslag om at Vesthimmerlands Kommune skal lave et destinationssamarbejde med Mariagerfjord Kommune. Beslutningen betyder bl.a., at Visit Vesthimmerland, der i dag har til huse i Løgstør, flyttes til Aars, hvor Destination Himmerlands kontor bliver placeret efter et ultimativt krav fra Mariagerfjord.
Det betyder IKKE, at Løgstør mister et turistkontor. Vi har nemlig ikke et turistkontor nu, og det har vi ikke haft siden etableringen af Visit Vesthimmerland, der valgte ikke at fungere som turistkontor – men som overordnet bestyrer af turismesamarbejde og markedsføring af hele Vesthimmerlands Kommune. Men vi mister arbejdspladser, og det er skidt og et utrolig dårligt signal at sende til kommunens turisthovedstad og de utroligt mange frivillige, der år ud og år ind stiller op og sørger for at de mange events bliver større og større succes’er.
Flytningen af de 4-5 arbejdspladser – hvor 3-4 bor uden for kommunen – er dog ikke hovedårsagen til at jeg var imod samarbejdet. Den væsentligste årsag er, at jeg ikke ser Destination Himmerland som andet end et samarbejde for samarbejdets skyld. Der er ingen synlige synergieffekter – i hvert fald ikke i det beslutningsgrundlag, byrådet fik. Destinationen bliver landets tredjemindste og derfor en lillebitte stemme i det store turistkor.
Og Mariagerfjord slog Vesthimmerland mindst 4-0 i armlægningen om, hvem der skal have hvad: Mariagerfjord bestemmer hvor kontoret skal ligge, Vesthimmerland betaler huslejen, Mariagerfjord får af ”fælleskassen” 100.000 kr. til turistservice i Saltcentret og destinationen skal også sørge for turistservice i Øster Hurup.
I aftalen er Løgstør ikke nævnt en eneste gang. Den by, som alle i byrådet anerkender er Vesthimmerlands turistby nr. 1, er ikke-eksisterende i beslutningsgrundlaget.
Derfor ville jeg stemme imod. Og hvorfor gjorde jeg det så ikke?
Jeg håber at få 800.000 kr. for det. Ja, ikke mig personligt – men turismen, turistaktørerne, alle de mange frivillige i Løgstør, Hvalpsund og andre steder ved Vesthimmerlands Limfjordskyst.
Sagen er den, at Destination Himmerlands økonomi er baseret på 62 kr. pr. indbygger i de to kommuner. Men Vesthimmerland har hidtil betalt mere pr. indbygger til Visit Vesthimmerland – og derfor er det tidligere i byrådet besluttet at de penge, der er betalt mere – minimum 800.000 kr. om året – skal øremærkes til en særlig indsats for turismen langs kysten og i havnene. Altså ikke til Destination Himmerland og ikke til administration.
I torsdags fik vi så et ”administrationsgrundlag” for de 800.000 kr. som en del af pakkeløsningen. Ifølge dette grundlag vil – efter Socialdemokratiets opfattelse – alt for mange af disse 800.000 kr. reelt være et tilskud til Destination Himmerland, der skal styre, koordinere, administrere og lave indstillinger i forbindelse med pengene. Der skal timeregistreres, faktureres til markedspris og laves kilometer-opgørelser. You name it.
Da vi kunne se, at et stigende flertal ville stemme for samarbejdet, incl. grundlaget for anvendelsen af de 800.000, søgte vi i sidste øjeblik et kompromis, hvor den socialdemokratiske gruppe foreslog at tage de 800.000 kr. ud af beslutningen for på et senere tidspunkt at tage stilling til et nyt grundlag. Forslaget fik 24 af 27 stemmer i byrådet.
Der er vi så nu. Jeg krydser alt hvad krydses kan for at Løgstør og resten af kommunens Limfjordskyst – hvor jo stort set al turisme koncentreres – vil kunne se sig selv i det forslag til anvendelse af de 800.000 kr., som endeligt skal vedtages i januar.
Hvis ikke det bliver tilfældet, så må vi bruge ”andere Metoden” og vise, at vi sgu’ godt kan selv. I de seneste 10 år har turismen i Løgstør udviklet sig i kraft af egen indsats og egne penge. Rundt regnet 500.000 kr. om året er skaffet til veje via handelsstand, erhvervsråd, Branding Løgstør, turistforeningen etc. – og ikke mindst de utallige frivillige.
Det opnåede del-resultat er ikke en sejr for Løgstør og Limfjordskysten efter min mening. Men med en god model for anvendelsen af de 800.000 kr., så kan vi trods alt se et lille lys i decembermørket.