Tirsdag d. 20. august 2019 - �rgang 14

45 landsbyer i Vesthimmerland går i samarbejde om branding

30-05-2019

Meet the locals” er et nystartet 2-årigt projekt og samarbejde mellem VisitVesthimmerland og landsbyudvalget i Vesthimmerlands Kommune, hvor man sætter fokus på branding af 45 landsbyer i de fire lokalområder Aalestrup, Farsø, Aars og Løgstør

I projektet skal et samarbejde skabes på tværs, der kan være med til at synliggøre landsbyerne og deres særlige og unikke fortællinger, værdier, attraktioner, events m.m. Målet med projektet er at øge kendskabet til landsbyerne i turismelandskabet og sikre et stærkere fællesskab på tværs.

”Landsbyerne er en vigtig del af destinationens værdikæde, fordi landsbyerne rummer lokale fortællinger og mulighed for at turisterne kan komme tæt på de lokale. Her kan man netop skabe en højere oplevelsesværdi for turisterne, der fremstår som en autentisk modpol til storbyerne”, siger turistdirektør Jimmi Petersen.

Stigende efterspørgsel på lokale oplevelser
Selve begrebet ”meet the locals” er en stor trend i turismen og betyder, at turisterne vil endnu tættere på det sted, de besøger. De vil have en bid af den lokale livsstil, hvorfor efterspørgslen på autentiske og lokale oplevelser især er stigende. Derfor er der et rigt potentiale for et større fokus på landsbyerne, der kan fremhæve den Vesthimmerlandske ”local-hood”, som VisitVesthimmerland vil understøtte udviklingen af i samarbejde med landsbyrådene i Vesthimmerlands Kommune.

Landsbyernes DNA skal brandes
I projektet bliver der afholdt netværksmøder med landsbyrådene, hvor en branding skal formes med 45 promotion-videoer. Her får hver landsby sin egen video på 1,5 minuts varighed, der skal være skarp i fortællingen. I denne forbindelse afholder VisitVesthimmerland workshops med landsbyrådene, hvor de lokale skal arbejde med at udvælge, hvad der afspejler og kendetegner deres landsbyer for at fremhæve landsbyernes DNA.

Processen med at involvere de lokale, vil netop sikre, at man i brandingen formår at afspejle det lokale liv og de lokale værdier. Dette vil gå hånd i hånd med VisitVesthimmerlands brandingstrategi ”Himmerlands Vestkyst” – hvor man i forvejen fremhæver autentiske og lokale fortællinger og oplevelser.

Den 27. maj blev det første møde afholdt i Testrup, hvor Aalestup lokalområde blev repræsenteret af lokale fra landsbyerne Testrup, Fjelsø/Klotrup, Gedsted, Simested, Vesterbølle og Østerbølle. Dette var en succesfuld workshop, hvor de mange deltagere engagerede sig på højt plan. Den 12. juni 2019 afholder man det næste møde i rækken, hvor Farsø omegns landsbyråd skal i det kreative mode.

VisitVesthimmerland glæder sig over samarbejdet og til at fortsætte arbejdsprocesserne med at øge kendskabet til Vesthimmerlands små og skjulte herligheder. Projektet vil desuden også være med til at sætte landsbyerne på ”kortet” hvad angår salg og udlejning af sommerhuse men også i forhold til bosætning.

Grundlagt 1. februar 2006         Redaktør: Jacob Dalgaard           Telefon: 3012 6000             info@lokaltindblik.dk 

Weltklasse!