En 250 meter lang cykelbro skal gøre det muligt at halvere cykel- eller løbeturen rundt om Vilsted Sø.
Tekst og foto: Jacob Dalgaard
I den kommende uge begynder entreprenørfirmaet Kai Bech fra Skive at ramme betonpiller ned i Vilsted Sø, og med dem påbegyndes brobyggeriet over Vilsted Sø.
De mere end 1 ton tunge betonpiller bliver rammet mellem 14 og 17 meter ned i den bundløse søbund, så broen kan stå sikkert mange år ud i fremtiden. Der er allerede fragtet en tømmerflåde ud på søen, som skal medbringe den omkring 50 tons tunge kran, der skal løfte de 90 betonpiller op i piloteringsmaskinen.
Idéen til broen har eksisteret siden søen blev anlagt i 2006, hvor Sjørupvej mellem Ranum og Munksjørup blev sløjfet. Men realiseringen tog først fart, da det konsulentstøttede projekt "Udvikling gennem afvikling" blev til. Projektet blev søsat i 2011 for at skabe udvikling i området omkring Vilsted Sø, og på et borgermøde samlede der sig massiv opbakning til en bro.
Hele broprojektet koster ca. 4.8 mio. kr., og gennem en effektiv fundraising, er det lykkedes at skaffe de mange midler, fra Aage V. Jensen Fonden, Grønne EU-vækstmidler, Grønne Partnerskaber, Friluftsrådet, Det Obelske Familie Fond samt Vesthimmerlands Kommune.
100 tons træ
Broen får et let svingende forløb og bygges i azobétræ og gelænder i stål. Mindst 100 tons træ forventes der at gå til brobyggeriet. Broen bliver omkring 250 meter lang og 2 meter bred. Der etableres også små platforme, hvor man kan stå på broen og nyde udsigten.
Det bliver kun tilladt at gå og cykle over broen, mens biler fortsat må køre uden om søen. En tur rundt om søen er på omtrent 21 kilometer. Med broen kan en cykeltur rundt om vandet nu reduceres til omtrent det halve.
Broen ventes at stå færdig til jul.