I torsdags kunne Folkeuniversitetet i Vesthimmerland byde velkommen til organist ved Aars Kirke og musikhistoriker Jan Mygind, der gjorde ophold ved den første etape i musikkens historie ud af 6; nemlig barokken.
Barokmusikken udsprang af renæssancen, hvor blandt andet pave Gregors indsats for at ensrette musikken ved hjælp af nodesystemet resulterede i den gregorianske kirkemusik. I samme periode opstod også humanismen, hvorunder individet får tiltagende betydning. Denne udvikling betød også, at prægningen af musikken nu overgik fra kirke til konge, hvorved den vandt på både pomp og pragt, men samtidig forblev elegant, hvis den var vel udført.
Gode eksempler på dens forankring og forskelligartede fortolkning findes blandt andet på Solkongens slot Versailles ved Paris, og i malerkunst af blandt andre Rafael, Rembrandt og Tentoretto, der alle på hver sin måde kredser om emnet: Hvem er mennesket?
Efter Jan Myginds kompetente og engagerede gennemgang af aftenens emne, er der vist ingen tvivl om, at de fremmødte fremover vil stoppe op i hverdagens baggrundsstøj fra tid til anden for at lytte efter det virkeligt mesterlige og storslåede, som barokmusikken har givet os.