Den 28. maj 2019 kårede FinansWatch i samarbejde med EY årets finansvirksomheder i Danmark. Himmerland Forsikring modtog prisen ved en konference på Hotel Nimb i Tivoli i København som Årets kundeejede forsikringsselskab.
Kåringen af Himmerland Forsikring som Årets kundeejede forsikringsselskab skete med baggrund i selskabets nøgletal, herunder vækst og indtjening for såvel regnskabsåret 2018 som udviklingen i de seneste 5 år. Himmerland Forsikring-koncernen havde i 2018 et resultat af forsikringsdriften på 48,1 mio. kr., og har igennem de seneste 10 år haft positive resultater af forsikringsdriften.
Adm. direktør Ole Færch modtog prisen på vegne af selskabet.
”Vi har en klar målsætning om en stabil forretningsudvikling, hvor det ikke alene er vækst, der tæller, men i lige så høj grad at yde en stor beskyttelse af vores kunder gennem forsikringsdriften, og vi er derfor et meget velkonsolideret selskab. Det skal vi blive ved med at være, da den gensidige tankegang, der lå til grund for vores etablering for mere end 135 år siden, er et bærende element i vores måde at drive forsikringsvirksomhed på. I Himmerland Forsikring kender vi vores kunder. Det er deres virkelighed, det handler om - og dem vi er sat i verden for at tjene. For os er det hele tiden nærheden og mennesket, der er i fokus. Det er helt naturligt som kundeejet selskab.”
Ole Færch mener i øvrigt, det er dejligt at se, at det ikke alene er kunderne og dygtige medarbejdere, der har fået øje på resultaterne af den omstilling, selskabet påbegyndte for 5 år siden og er kommet rigtig langt med.
"Men det er også vigtigt for gensidigheden, og derfor er jeg rigtig glad for, at det er blevet moderne at være gensidig," slutter Ole Færch.
Koncernens bruttopræmieindtægter var ved regnskabsåret 2018 opgjort til 413,4 mio. kr. og en egenkapital på 839 mio. kr.