Vesthimmerlands Biblioteker, Vesthimmerlands Museum og Østermarkskolen i Aars har i fællesskab udviklet et nyt og anderledes historieformidlingsprojekt for folkeskolens mellemtrin. Projektet gør historien aktiv og levende for eleverne, som for en tid skifter skolebænk og blyanter ud med sværd, kostumer og action.
De tre institutioner har modtaget en økonomisk bevilling til projektet fra HistorieLab, som er det Nationale Videnscenter for Historie- og Kulturarvsformidling. Med denne bevilling har de sammen udviklet et storslået rollespil med den sene vikingetid og tidlige middelalder som kulisse. Alle sejl er sat til, og der er indkøbt og produceret sværd, kostumer og rekvisitter, så historiens vingesus for alvor rammer eleverne, når de kaster sig ud i rollespillet.
Formidlingsprojektet begynder med introduktionsforløb, hvor eleverne lærer om den historiske periode og det at spille rollespil. Eleverne arbejder her med den historiske periode på teoretisk plan såvel som i praksis, og de medvirker selv til at producere kostumer og udstyr til middelalderrollespillet.
Hele projektet kulminerer i en temadag mandag d. 15. maj. Denne dag er Østermarkskolen omdannet til et stort marked, hvor eleverne som vikinger, riddere og købmænd spiller rollespil.
Her skal der handles i boder, frekventeres kroer og udråbes nyheder. Naturligvis vil der også opstå dilemmaer, der kan føre til drabelig sværdkamp, når stridigheder mellem de tre konger blusser op, og der bliver kæmpet om, hvem der skal være konge for det samlede rige!
Når dette blodige slag har udspillet sig, får historieformidlingspakken fast base på Vesthimmerlands Museum, hvor den indgår i museets skoletjeneste. Det betyder, at skolerne i Vesthimmerland kan få en guide til, hvordan man kan tilrettelægge et alternativt, aktiverende og tværfagligt formidlingsforløb og bruge det lokale folkebibliotek og museum i undervisningen.