24 lærere fra skolerne i Vesthimmerlands Kommune har været til eksamen i et ekstra linjefag.
Vesthimmerlands Kommune er med i et samarbejde med 9 andre nordjyske kommuner omkring kompetenceløft for lærere. AP Møller fonden støtter forløbene med 31 mio kr. over de fire år, hvor indsatsen løber.
Lærerne skal i forbindelse med folkeskolereformen have linjefag i de fag, de underviser i. Det betyder, at lærere, som underviser i fagene i folkeskolen skal være studerende og gå til eksamen på niveau med ordinært studerende på læreruddannelsen.
I dette skoleår har 27 lærere fulgt undervisningen på UCN i Aalborg. 24 har været til eksamen denne sommer og de sidste tre skal til eksamen til jul, da deres fag er på 1½ år. Alle lærere er bestået og har fået rigtig flotte karakterer.
Som en del af undervisningen har de studerende haft besøg af deres undervisere på læreruddannelsen. Underviserne fra læreruddannelsen har overværet undervisningen, givet feedback til lærerne og efterfølgende deltaget i fagteammøder på skolerne.
Alle de studerende har deltaget i studiegrupper, skrevet opgaver og efterfølgende været til eksamen på samme betingelser, som de ordinære lærerstuderende.
Konsulenten på skoleområdet har i foråret afholdt møder med alle de studerende lærere, som har givet udtryk for, at de har været meget tilfredse med kompetenceløftet. De føler, at de er blevet endnu dygtigere til deres fag.
Lærerne fortæller også, at de har oplevet meget stor opbakning fra lederne på skolerne, hvor de har fået tid til at være studerende. De har oplevet, at lederne har givet dem gode betingelser til at kunne arbejde med deres studier og efterfølgende eksamensperiode.
Max Sejr Johnsen deltager i matematik 1-6. klasse og Ina Holst Hansen deltager i Natur og teknologi, begge lærere på Toppedalskolen, fortæller om deres oplevelser med at være studerende:
- Det var meget specielt at være studerende igen. For den ene af os, var det længere tid siden end den anden. Det var på mange måder en øjenåbner forstået således, at der var områder omkring undervisning, didaktik, planlægning og tilrettelæggelse som blev genopfrisket, men også nye metoder osv. Når det så er sagt, var det også anderledes at være "uddannet" og så være på uddannelse igen, da man har noget erfaring i baggagen som gør studiet anderledes. Det faktum, at man kunne afprøve ting/metoder/didaktik med det samme, og det ikke kun blev ved det teoretiske og hypotetiske. Vi er begge overbeviste om, at vi har lært en hel masse både om det fagfaglige, men også noget om os selv som undervisere.