Nytænkning og handlekraft drevet af begejstring og engagement. Det var kodeordene, da personale, elever, forældre og bedsteforældre i torsdags søsatte en ny måde at tænke skole på i Vestrup.
Det var en anderledes skoledag, der mødte eleverne på Vestrup Skole, da de torsdag morgen samledes til fælles morgensang. Skolebestyrelsen havde nemlig givet lærerne ”fri” til at forberede en ny skolestruktur på Vestrup Skole.
Derfor havde en flok forældre og bedsteforældre påtaget sig opgaven med at ”undervise” eleverne på en lidt anderledes måde. Nogle dage forinden havde eleverne valgt sig ind på to af seks aktiviteter, således at aktiviteterne kørte både om formiddagen og om eftermiddagen.
Der kunne vælges mellem naturlære, musik, lysestøbning, spejdersport, skraldeskole og skolekøkken. Der blev ivrigt formet fuglefoderboller, støbt lys, tegnet natur, bundet rafter, sunget og spillet, sorteret affald, blandet farver og lært om genbrug og meget mere.
Skolekøkkenet spillede en særlig rolle, idet der om formiddagen blev tilberedt fyld til madpandekager, som blev serveret til alle som frokost. Om eftermiddagen blev der bagt boller i skolekøkkenet til eftermiddagssamling og pebernødder til det store forældreinformationsmøde sidst på eftermiddagen.
En væsentlig del var også hyggen og samværet på holdene, som foregik på tværs af klassetrin og alder. Netop det at arbejde på tværs af de traditionelle klassetrin bliver et centralt element i den måde, som den nye hverdag vil forme sig på på Vestrup Skole efter nytår.
En ny måde at tænke skole på
Udfordret af, økonomiske tildelingsmodeller, inklusion, skolereform og små klasser, har skolebestyrelsen indset at status quo ikke er holdbart. Bestyrelse, ledelse og personale har på flere studiebesøg rundt omkring i landet, set på muligheder for at gøre tingene anderledes.
Målet er færre klasser/hold af ens størrelse, faglighed på barnets niveau og plads til børns forskelligheder. Midlet er holddannelse.
Efter jul starter eleverne således i fire hold. To hold i indskolingen og to hold på mellemtrinnet. Holdene bliver sammensat på tværs af alderstrin således at eks. begge hold i indskolingen har elever fra 0. til 3 klasse. På disse hold undervises blandt andet i fag som natur & teknik, billedkunst, idræt og musik m.m. Kun i fagene dansk, engelsk, matematik og tysk bibeholdes de kendte klasser.
Senere er det tanken at også disse fag kan samles fra 7 klassetrin til eksempelvis 5 hold.
Det er et kæmpe puslespil, under hensyntagen til folkeskolelovens krav, at få skoleskema, læreplaner, læringsmål samt personale- og lokaleressource til at gå op i en højere enhed. Med et stort engagement fra personalet, lykkedes det på ”fridagen” at få puslespillet til at gå op, så den samlede model kunne præsenteres for forældrene torsdag eftermiddag, alt imens de spiste de pebernødder, som eleverne havde bagt tidligere på dagen.