Det er for tidligt at afslutte et projekt, der siden 2019 har givet buspassagerer mulighed for at pendle mellem Aars de tre øvrige hovedbyer i Vesthimmerland hver time.
Af Jacob Dalgaard
Projektet med navnet "Styrkelse af Det Nordjyske Hovednet i Vest" har til formål at binde Nordjylland bedre sammen. I forsøgsperioden fra august 2019 til august 2022 skal busserne køre med mindst en afgang i timen i tidsrummet
For Vesthimmerlands Kommune har det betydet et øget serviceniveau på ruten Løgstør – Aars – Hobro, ruten Aars – Farsø, og ruten Aalestrup – Aars – Aalborg.
Region Nordjylland har sammen med de deltagende kommuner i forsøgsprojektet foretaget en foreløbig evaluering af udbyttet af den øgede service. Men den evaluering er ikke brugbar. Det mener Ole Stavad på vegne af Regionens Udvalg for Regional Udvikling.
"På grund af situationen med corona vil det være useriøst at drage en endelig konklusion på nuværende tidspunkt vedr. Hovednet Vest - altså om projektet skal gøres permanent eller indstilles i august 2022," konkluderer Ole Stavad.
Han mener samtidig, at det ikke vil være et godt signal at sende at beskære serviceniveauet på et tidspunkt, hvor den kollektive trafik generelt står overfor en massiv udfordring med at få passagererne tilbage efter corona.
Derfor er der slået til lyd for at forlænge projektperioden med et år frem til august 2023, når samarbejdspartnerne samles til et politisk fællesmøde den 15. juni. Det har Vesthimmerlands Kommune i hvert fald tilsluttet sig med mandat fra Teknik- og Miljøudvalget.
Dermed får buspassagererne på de ovennævnte ruter muligvis mindst et år mere med afgange hver time. For Vesthimmerlands Kommunes vedkommende betyder det en ekstraregning på 614.000 kroner.
Som det fremgår af kommunens tabel, er det kun på ruten Løgstør – Aars – Hobro, der har været en betydelig vækst i passagertallet fra projektperiodens start til februar 2020 - altså inden coronaen. Men væksten på 14 % har krævet en vækst i køreplantimer på 32 %.