Gennem to år har Vesthimmerlands Kommune været med til at afprøvet TrygFondens sprogredskab “Vi lærer sprog i vuggestuen og daglejen”. 13 kommuner og 5.000 børn deltog i projektet, som gav vuggestuebørn op til 44 % mere læring end kontrolgruppen i projektperioden.
TrygFondens Børneforskningscenter har afprøvet et nyt redskab til at fremme børns sproglige udvikling i vuggestue og dagpleje. Resultaterne viser, at redskabet "Vi lærer sprog i vuggestuen og dagplejen" formår at løfte samtlige børns sprog uanset baggrund.
I vuggestuen opnåede børnene gennemsnitligt mellem 9 pct. og 44 pct. mere læring i løbet af de 20 uger, indsatsen varede i forhold til en kontrolgruppe. Resultaterne viser også, at børnene i det hele taget bliver bedre til at lære, når de indgår i forløbet. Derfor er håbet, at deres læring og udvikling også bliver bedre på sigt.
- Sprog og børns evne til at lære har en stor betydning for deres muligheder både her og nu og senere i livet. Og det er allerede fra de er helt små i vuggestue og dagpleje, at vi skal tage fat og hjælpe den udvikling på vej, så vi ikke spilder vigtige år i et barns liv, og så flere børn har et godt ordforråd til brug i hverdagen, og når de begynder i og når de begynder i skole, siger børne- og socialminister Mai Mercado.
I Vesthimmerlands Kommunes deltog vuggestuerne i Gedsted, Vestrup, Højgården og Bakkegården i Farsø, Børnehuset i Aalestrup og Markvænget i Aars og ca. en tredjedel af dagplejerne. De har også oplevet positiv effekt og stor tilfredshed med at arbejde med redskabet.
”På baggrund af de fine resultater udrulles konceptet derfor til alle kommunens vuggestuer og dagplejer”, fortæller dagtilbudskonsulent, Annette Jønsson.