De kører skidt, men de kører godt. Sådan kan man lidt finurligt sige om chaufførerne på Renovest, der for nyligt vandt trafiksikkerhedsprisen fra Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension. Men det får ikke Renovest til at hvile på laurbærerne. God og sikker kørsel af ansatte chauffører har nemlig stor positiv virkning på hele driften.
Hos Renovest er man stolt over Sikker Trafik Erhverv-prisen 2014, der for godt en uges tid siden endte hos det vesthimmerlandske affaldsfirma i skarp konkurrence med store virksomheder som eksempelvis Carlsberg.
Men direktør Henning Christensen går efter at gentage bedriften næste år. Ikke fordi han tror det er realistisk at blive kåret to år i træk, men også fordi Renovests trafiksikkerhedspolitik boner positivt ud på bundlinien.
I det daglige er det kørselsleder Per Sørensen, der styrer tropperne på de 19 lastbiler, der henter affald ude hos borgerne og på genbrugspladserne. Han har oplevet, hvor stor betydning, det har haft at arbejde med chaufførernes mentale indstilling til det at køre lastbil.
For undersøgelser viste for nogle år siden, at det ikke havde nogen nævneværdig indvirkning på antallet af skader, at der blev monteret spejle og bakkameraer på bilerne. Først da man med hjælp fra en coach fra politiet fik sat fokus på chaufførernes mentale tilgang, skete der et ryk.
"Det handlede om, at chaufførerne skulle gå en runde om lastbilen og orientere sig, inden de kører, og de skulle ikke stille på radioen, tale i telefon og sms', mens de kørte bil. Det allerværste er faktisk, hvis chaufførerne sidder og drikker kaffe eller spiser en is," forklarer Per Sørensen.
Målet med at guide chaufførerne mentalt var at halvere antallet af bak-skader med skraldebilerne. Det lykkedes at reducere antallet af bakskader fra 19 til 9 i 2013 ud af de i alt 28 skader, som lastbilerne har lavet.
Efterfølgende undersøgelser på Renovest har vist, at 60 % af de skader, der er lavet, er lavet af chauffører, der ikke har været på kursus, og da de kun udgør 14 % af medarbejdestaben i bilerne, taler tallene for sig selv, mener Per Sørensen. Derfor er bliver næste skridt nok at kræve uddannelse til alle chauffører, siger kørselslederen.
Færre udgifter og færre klager
Kommunikationsmedarbejder på Renovest, Lene Skjærbæk Røge, tilføjer en anden fordel ved trafiksikkerhedspolitikken på Renovest. Chaufførernes gode køreegenskaber resulterer i færre skader, og da Renovest også har afskaffet akkordarbejde ude på ruterne, har chaufførerne tid til at levere en ordentlig service overfor borgerne.
"Det giver færre klager, og hvor andre tilsvarende virksomheder har en egentlig reklamationsafdeling, findes der ikke sådan én her," siger Lene Skjærbæk Røge.
En anden facet af politikken er, at chaufførerne skal holde ind til siden og spise deres madpakker. Ikke kun for at undgå, at de spiser og kører samtidigt. Men også for at de kan bevare koncentrationen på vejene.
Direktør Henning Christensen siger, at der er en tracker i alle bilerne. Med dem kan personalet på kontoret se, hvor de enkelte skraldebiler befinder sig, hvor stærkt de kører, og om de holder stille og overholder reglen om spisepause. Jævnligt tages der også interne stikprøvekontroller med alkometer.
Alt i alt har de færre skader på og af skraldebilerne betydet besparelser i form af færre værkstedsregninger, færre erstatninger af postkasser og lign., sparet tid - og ikke mindst - har måden at køre på resulteret i mindre sygefravær, konstaterer Henning Christensen tilfreds.