Per Bach Laursen har sammen med fire andre borgmesterkolleger sendt et åbent brev til transportminister Benny Engelbrecht, hvori beslutningen om at nedlægge brovagterne på Aggersundbroen, Hadsundbroen og Vilsundbroen anfægtes.
Transportminister Benny Engelbrecht har besluttet udføre en gammel plan om at brovagtfunktionen på de tre broer skal nedlægges. I stedet skal åbning og lukning af broen foretages automatisk fra Aalborg.
Det er via Vejdirektoratet kommet Mogens Jespersen (Mariagerfjord Kommune), Ulla Vestergaard (Thisted Kommune), Mogens Christen Gade (Jammerbugt Kommune), Per Bach Laursen (Vesthimmerlands Kommune) og Hans Ejner Bertelsen (Morsø Kommune) for øre. De fem borgmestre er utilfredse med beslutningen, som de mener vil forringe servicen og udviklingen.
I et åbent brev til transportministeren skriver de:
"Det er muligt, at en automatisering af fjordbroerne giver mening i en rationel regnearkslogik. Hvis du havde taget dig tid til at lytte til vores bekymringer for erhvervsudviklingen, turismen, trafikken og ikke mindst sikkerheden til søs, så er vi overbeviste om, at planen ville lide en krank skæbne. Det handler nemlig ikke bare om at åbne og lukke broerne ved et tryk på en knap. Det er et krævende job, som stiller krav om faglig indsigt, opmærksomhed og stort lokalt kendskab. En brovagt skal have et øje på hver finger og være på pletten, hvis uheldet er ude. Det giver os tryghed i dagligdagen, at vi ved, at det er et menneske af kød og blod, der sidder i brohuset."
De fem borgmestre opfordrer Benny Engelbrecht til at genoverveje sin beslutning og tage en tur til Nordjylland for at tage en dialog med borgmestrene. De lokker endda med en kop kaffe ved brohusene.
Automatiseringen betyder blandt andet, at Aggersundbroen kun vil åbne en gang i timen fremfor hver halve time.
I det åbne brev påpeger borgmestrene, at automatiseringen er et skridt imod de ellers gode intentioner om decentralisering:
"Derfor ærgrer det os, at beslutningen om at fjernstyre broerne fra Aalborg trækker i den helt forkerte retning. At man vil sænke serviceniveauet for sejlerne, så broen kun åbner en gang i timen virker ikke just fremmende for udviklingen i provinsen."
Idéen om at automatisere Aggersundbroen var allerede i 2016 på bordet, men dengang lykkedes det at få forslaget afværget. Men nu har det altså fået nyt liv.