De nordjyske turistchefer er indgået i sammenslutningen ‘NTC’ (Nordjyske TuristChefer).
Samarbejdet blev indgået for at indfri det store vækstpotentiale, der ligger for nordjysk turisme. NTC vil gennem et stærkt samarbejde og en stor faglig viden sætte en ny vækstdagsorden. NTC består af turistchefer - og direktører fra de 11 nordjyske turistdestinationer, som målrettet vil samarbejde om fælles satsninger.
Nordjylland skal igen have en betydelig del i turismen
Samarbejdet er tværgående med fokus på interessefællesskaber, som fremover skal sætte en tydelig strategisk dagsorden for vækst og udvikling i hele Nordjylland. Gennem et åbent samarbejde med erhvervet, Business Region North (BRN), turismens organisationer og kommunerne, sikres et fremadrettet og stærkt fællesskab med vækst, udvikling og resultater som hovedfokus.
Det er en fælles ambition om et Nordjylland, som arbejder i retning af den Nationale Turismestrategi, som er central for en fælles vækstdagsorden inden for følgende områder:
? At øge omsætningen
? Tiltrække flere overnatninger
? Skabe flere arbejdspladser i Nordjylland
"Derfor skal der tænkes nyt, mere digitalt og kommercielt, hvor naturoplevelser og fødevare- og kulturturismen også bliver et fokuspunkt. NTC ønsker at skabe vækst i turismen, for det store nordjyske turismeerhverv, som NTC gruppen repræsenterer fra hver sin destination, siger turistdirektør i Vesthimmerland, Jimmi Petersen, på vegne af NTC grupppen.
- Hvis vi blot forsætter og gør mere af det samme, får man de samme resultater som hidtil. Nordjylland skal igen have en betydelig del i væksten af turismen, siger Jimmi Petersen.
Fælles indgang til den nordjyske turisme
NTC arbejder målrettet på, at udvikle og sikre ambitiøse vækstmål for turismen i Nordjylland, hvor der arbejdes tæt sammen med de nationale og regionale turismeselskaber, fx VisitDenmark og Dansk Kyst- og Naturturisme (DKNT). Business Region North (BRN) og VisitNordjylland inviteres med til møderne.