En kommende parallelmotorvej til E45 kommer ikke længere mod nord end til Hobro, siger medlem af Hærvejskomitéen. Dermed får Vesthimmerland ikke glæde af den udvikling en ny jysk motorvej vil føre med sig.
Tekst og foto: Jacob Dalgaard
Infrastruktur er afgørende for erhvervsudvikling. Derfor har der fra vesthimmerlandsk side også været udtalt ønske om, at en længe omtalt parallelmotorvej op gennem Jylland skal nå helt til Vesthimmerland, inden den fletter sammen med E45.
Men den drøm kan man godt skyde en hvid pind efter. I hvert fald hvs man skal tro Henrik Hansen, der er erhvervschef i Viborg og medlem af Hærvejskomitéen, der arbejder for at få politisk opbakning til motorvejen.
På et møde i Forum Væksthimmerland i morges på Knabergaarden i Aalestrup, redegjorde Henrik Hansen for status i motorvejsprojektet, og han kaldte en sammenkobling af motorvejene i Støvring eller længere nord på for lige så urealistisk som en forlængelse af Hærvejsmotorvejen til den tyske grænse.
De modeller, der opereres med nu er en linjeføring fra Haderslev til Hobro. Den ene model slår et sving omkring Herning, mens den anden har et mere direkte forløb parallelt med E45 og vil derfor i højere grad aflaste den nuværende motorvej.
Senest er der tilføjet en sløjfe, der skal føre den nye hærvejsmotorvej vest om Billund.
Slaget er ikke tabt
Venstres folketingskandidat i Himmerlandskredsen, Marie Bjerre, overværede selv morgenmødet i Aalestrup, og hun undrer sig over, at det kan være urealistisk at føre parallelmotorvejen længere nord på, når man godt kan lave et loop omkring Herning og et andet omkring Billund.
- Det vil være utroligt gavnligt og få stor betydning for Aars og Vesthimmerland, hvis Hærvejsmotorvejen føres længere mod nord. Jeg tror, man stadig kan nå at kæmpe for det. Længere er man jo ikke i processen, siger Marie Bjerre, der selv vil fokusere på emnet.
Et bredt flertal i folketinget har sat en forundersøgelse i gang for den nordligste del af Hærvejsmotorvejen og en mere tilbundsgående VVM-redegørelse for den sydligste del fra Haderslev, hvor byggeriet forventes at starte.
Vejen menes at ville koste omkring 20 milliarder kroner, og den skal først og fremmest aflaste E45 og i særdeleshed Vejlefjordbroen, hvor der de senere år har været en trafikvækst på over 7 procent årligt. Et tal, der ligger et godt stykke over de estimerede 1,2 procent.
I følge Henrik Hansen er det nu Hærvejskomitéens opgave at overbevise Folketingets partier om, at forundersøgelserne skal følges op med bevillinger til projektet.