”Praksisfaglighed bliver en obligatorisk del af udskolingen”. Sådan lyder det i disse uger fra Christiansborg, hvor et bredt flertal af Folketingets partier er enige om at styrke det praktiske og det musiske i folkeskolens ældste klasser. Blandt andet skal eleverne fremover have ret til at komme i erhvervspraktik i 8. og 9. klasse.
På Vester Hornum Skole har man allerede i dette skoleår tilbudt eleverne i 7., 8. og 9. klasse et nyt valgfag, som har fået titlen ”Job, uddannelse og praktik”. Det betyder, at alle elever, som har ønsket det, kommer i praktik på forskellige arbejdspladser i kommunen i løbet af skoleåret.
Skoleåret er opdelt i fire valgfagsperioder, og i den første periode har næsten alle praktikeleverne afsluttet deres praktik. Der har været elever i praktik i børnehave, ved landbruget, på forskellige værksteder og på turistkontor. Alle elever er blevet taget godt imod, og de har fået lov til at deltage i relevante arbejdsopgaver.
Mathilde fra 8. klasse fortæller, at hun har været i praktik på et turistkontor. Her fik hun lov til at lave sin egen opgave, som gik ud på at undersøge, hvilke sociale medier teenagere kan nås på, hvis der skal formidles turismerelaterede oplevelser.
Julie (8. kl.) var i praktik ved landbruget, og her deltog hun bl.a. i pasning af småkalve. Alberte (9.kl.) har været i praktik i børnehave, og her levede hun sig ind i rollen som en hyggelig legetante.
Alle elever er kommet tilbage med oplevelser og erfaringer, der kan komme til at spille en rolle i deres senere uddannelsesvalg.
Som en del af skolens nye valgfag påregnes der også et antal gæstelærerbesøg. Forleden havde udskolingseleverne besøg af turistchef Jimmi Pedersen, der fortalte om turistbranchen i Vesthimmerlands Kommune, samt hvilke jobs og kompetencer, der er brug for i turistbranchen.
På Vester Hornum Skole er valgfaget ”Job, uddannelse og praktik” søsat fordi, skolen har en grundlæggende tiltro til, at koblingen mellem almindelig skolegang og praktikker hos forskellige aktører i lokalområdet er både givtig og motiverende for de unge mennesker i 7., 8. og 9. klasse. Skolen har ligeledes tiltro til, at netop mere praksis og praktik kan være med til at fremme antallet af såkaldte uddannelsesparate elever.
Det er skolens nytiltrådte viceinspektør, Gitte Thillemann, der forestår arbejdet med at skabe gode kontakter, lave praktikaftaler m.v. Hun fortæller, at næsten alle elever i forbindelse med valg af valgfag har ønsket at komme i praktik, og som allerede nævnt vil disse ønsker blive imødekommet i løbet af skoleåret.