Søndag d. 5. april 2020 - �rgang 15

Hvad betyder de nye regler for online casino i Danmark i 2020?

22-02-2020

Sponsoreret indhold

Markedsføringsloven ændres i 2020 for danske online casinoer. Vi har set nærmere på, hvad der er sket – og hvad det kommer til at betyde. 
Den opdaterede lovgivning betyder, at det nu ikke længere er tilladt at tilføje urealistiske gennemspilskrav på bonusser og velkomsttilbud på de danske casinoer på nettet. I 2019 var det meget normalt at finde promotions og kampagner, hvor man efterfølgende skulle gennemspille sine penge op mod 50 gange. Det betød f.eks. at hvis man fik en velkomstbonus på 100% af sit første indskud på 100 kroner. Så skulle der der spilles for 5.000 kr, før man kunne trække de 100 ud. 

Det er altså helt klart en opdatering, der gør det nemmere og mere overskueligt for de danske spillere. Det samme gjorde sig gældende omkring free spins, hvor der også kunne være tilknyttet helt urealistiske bonuskrav. Sådan er det ikke længere! 

Kommer der nye bonusser til? 
Den nye lovgivning, tvinger også casinoerne til at være mere innovative i deres kampagner. Vil man gerne vinde gratis penge på nettet, har man i dag en meget bedre og mere realistisk chance via free spins eksempelvis. Der er et stort segment af spillere, som ønsker at prøve gratis, før de er klar til at indskyde penge. Også til dette segment, er den nye lovgivning et kærkomment kald. Der findes nemlig muligheden for at få en casino bonus uden omsætningskrav hos Mr. Green online. At Mr. Green helt vælger at undlade gennemspilskrav, er ganske unikt for de danske spillere. Det er nemlig også en konsekvens af den nye lovgivning. Den tvinger ganske enkelt casinoerne til at ”tænke ud af boksen”, når de vil skaffe nye kunder. Dette gør det lettere for os, der gerne vil spille, uden at skulle bruge timer på at læse ”terms and conditions” igennem. 

Hvorfor bliver der lavet en ny markedsføringslovgivning?
Det har været diskuteret heftigt igennem 2019 om, og hvordan man skulle regulere de danske casinoer på nettet. Meget af diskussionen bunder i, om reklamerne i fjernsynet er for aggressive. Der er et ønske om at gøre op med mængden af såkaldte ”problem gamblers”, og særligt det unge segment, ønsker man ikke skal rammes af reklamerne. Det er klart, det står højt på dagsordenen, at sørge for unge mennesker ikke ender ud i ludomani. Det er branchens største udfordring! Dog skal man også huske, at se tingene fra det større perspektiv. ”problem gamblers” tæller i dag under 3% af det samlede antal spillere på nettet. Samtidig gør den danske spillemyndighed rigtigt meget for at lave initiativer som eksempelvis ROFUS. Dette har med stor succes hjulpet mange danskere, til at tage hånd om et spilleforbrug, der har været på afveje. 

Men i at se tingene fra et større perspektiv, skal vi også tænke på de +90% der betragter deres online spil som ren underholdning.

Grundlagt 1. februar 2006         Redaktør: Jacob Dalgaard           Telefon: 3012 6000             info@lokaltindblik.dk 

Weltklasse!