Kend til dine passagerrettigheder ved flyforsinkelse
Har du oplevet at stå i lufthavnen og vente på et fly, som er forsinket? Det er der desværre mange, der kan nikke genkende til. En flybillet kan koste mange penge, og det er muligvis derfor, at du ved flyforsinkelser oplever, at du blive sur og irritabel. Som passager har du forskellige rettigheder, hvis dit fly er forsinket. Dine rettigheder afhænger af længden på forsinkelsen. Det er ikke alle som er klar over, hvilke rettigheder de egentlige har. Nedenfor er oplistet 3 punker, som kan gøre dig klogere på, hvornår du har ret til at søge kompensation.
Er dit fly forsinket i 2 timer, har du ret til kompensation. Din flyforsinkelse erstatning afhænger som nævnt af lægende på forsinkelsen, men allerede ved 2 timers forsinkelse har du ret til at få mad og drikke i lufthavnen samt mulighed for at kontakte evt. biludlejningsfirmer eller kollegaer. Er dit fly mere end 3 timer forsinket, har du ret til kompensation i form af et pengebeløb. Beløbet afhænger af flyforsinkelsen.
Flyver du fra et EU-land, har du ret til kompensation. Hvis du flyver fra et ikke EU-land, men med et flyselskab, som har EU-licens, har du også ret til kompensation. Har flyselskabet ikke EU-licens, har du ikke ret til kompensation. Flyver du uden for et EU-land, kan det være en fordel at undersøge, om flyselskabet har et EU-licens.
Hvis flyselskabet begrunder en flyforsinkelse som en ekstraordinære omstændighed, har du som udgangspunkt ikke krav på kompensation. Ekstraordinære omstændigheder indbefatter eksempelvis:
Skyldes flyforsinkelsen en ekstraordinære omstændighed, skal flyselskabet kunne dokumentere det samt deres forsøg på at ombooke dig. Kan de ikke dette, har du ret til kompensation.