I formel 1 tager det få sekunder at skifte 4 dæk. På Aggersund Kalkværk tager det en hel dag at skifte dækkene på Danmarks største gummiged.
Tekst og foto: Jacob Dalgaard
Dankalk i Aggersund fik i går skiftet dæk på deres gummiged. Som sådan er det ikke noget særligt, hvis ikke det lige var fordi, kalkværkets gummiged er landets største. Gummigeden, en Komatsu WA800, er lidt af et monster. Dækkene måler hver især 260 centimeter i diameter, og det er ikke lagervare hos almindelige dækfirmaer.
Faktisk skal man være heldig for at finde sådan et dæk noget sted i verden. Derfor bliver de typisk specialproduceret, når der er efterspørgsel, og leveringstiden er et halvt år.
Sidst Dankalk fik skiftet dæk på deres gummiged er knap 10.000 køretimer - eller knap ti år - siden. Og det er de nok glade for i regnskabsafdelingen. Prisen på fire nye dæk lyder nemlig på hele 829.000 kroner plus montering.
Den velvoksne gummiged har 800 hk og vejer 98 ton. Den blev købt i 1986 for 8,5 millioner kroner. Dengang var den næsten ny og havde kun kørt som demomodel i en tysk grusgrav. Den store frontskovl, som bruges til at flytte kalk med, kan løfte mellem 20 og 25 tons.
Det er Euromaster, der havde fået til opgave at skifte de store dæk, hvilket krævede en truck til at løfte dem på plads på fælgene. Alene det at pumpe de store hjul tager en halv time. Per hjul vel at mærke.