Læserbrev af Annemette Bach, bosiddende og lærer i Ranum:
Og hvorfor bygge med den ene hånd, mens man lukker med den anden? Rygterne er mange, følelserne store og stilheden larmende.
Følelserne er store ikke kun for dem, der har tilknytning til de lukningstruet skoler, men for alle, som har deres liv i de berørte byer. Derfor undre mange i Ranum sig over hvorfor, at man vil lukke skolen i kommunens 5. største by, mens man bygger en ny skole til 30 millioner på en mark blot 6 km herfra. Og det vel og mærket uden nye cykelstier. Er det fordi man har solgt skolebygningerne i Ranum?
Nyt skolebyggeri
Det giver anledning til spekulationer, at ex-borgmesteren bygger skole for 30 millioner i en tid, hvor kommunen har alt for mange mursten i forhold til børnetal, samtidig med, at der er anbefalinger om ikke at starte nyt kommunalt byggeri. Nu kan man jo hævde, at dette byggeri er sat i værk lang tid før, at politikerne havde fantasi til at forestille sig et faldende børnetal eller et byggestop. For mindre end 3 år siden kunne politikerne nemlig ikke få armene ned over hvilken rigdom, den kommunale udligningsreform ville medføre. Træerne vokser dog ikke ind i himlen, men heldet tilsmiler de naive. Derfor fik man også en kærkommen lejlighed til at genoverveje byggeriet i 2021, hvor byggefirmaet med entreprisen gik konkurs. Det endte dog i stedet med, at man i november måned blev enig om, at kommunens tidligere borgmester skulle starte helt forfra, som han selv udtrykker det i Nordjyske. Et byggeri der starter her i februar.
Høj faglighed og trivsel
Denne prioritering undre selvfølge i en gammel uddannelsesby som Ranum, hvor skolen ifølge undervisningsministeriet formår at flytte eleverne fagligt over det forventet i forhold til demografi og elevernes baggrund. Men ret skal være ret, faglighed, trivsel og nærhed indgår ikke i Anders Norups udspil. Det gør heller ikke kommunens landdistrikt politik eller begreber som sammenhængskraft, tilflytnings potentialer eller asylcenterets børn, der i kommunal regi opfattes som flytbare enheder i dennes regnearks gymnastik ligesom k-klassens børn.
Hvis kommunen vælger at lukke Ranum skole, med pt. 90 elever på almen og 57 i K-klasserne, kommunens autismetilbud, så opgiver de alle de tilflytnings muligheder, der er i en mellemstor by, derudover Brugs, natur og hal også har en af landets største efterskoler, der også er en af kommunens store arbejdspladser, og som må være interesseret i et lokalt skoletilbud til deres ansatte. Derfor tænker jeg også alle spekulationer om, at kommunen allerede har solgt skolen til efterskolen må være stærkt overdrevet. Men det kommer jo nok an på, hvor lidt den koster.
Nærhed
Men i sidste ende handler dette ikke om en by eller et lokalsamfund. Det handler heller ikke om en skole, men om de 147 børn, der går der. Når Ranum skole har vist at præstere udover det sædvanlige, så skyldes det nogle klare værdier, men jeg er også overbevist om, at nærhed er en vigtig faktor, der ikke kan måles. Både nærhed i forhold til lokalsamfund, men også elever imellem og mellem lærere og elever. Denne tryghed, der i høj grad også kommer k-klasseeleverne til gode, bla i form af en høj grad af integration afdelingerne imellem, er jeg overbevist om, at der ikke ville være ro og overskud til på en større skole.
Derfor er vi mange, der ser frem til dialogmødet med kommunen, der forhåbentlig vil give svar på dens prioriteringer af bygninger og børn, bygningernes videre skæbne, placering af børn og flytbare enheder, samt kommunens tilflytnings strategier og landdistriktspolitik i forhold til skolelukningerne.