En gammel Bedford bus fra 1954 er landet i Løgstør, hvor den nu skal indgå i Limfjordsmuseets flåde af landfartøjer.
Af Jacob Dalgaard
Stig ombord i en bus fra 1954. Den mulighed får Limfjordsmuseets gæster fra næste år. I torsdags fik museet nemlig leveret sit nye indkøb - en Bedfor SB bus fra 1954. Bussen er nysynet og skal først synes igen i 2030.
Købet af bussen har to overordnede formål:
- Vi er fast besluttede på, at bussen ikke skal være en kommerciel aktivitet, men kun anvendes i museets formidling til guidede ture – egentlig ligesom Grevinde Danner (turbåd, red.) – men nu på land, langs Limfjordens kyster, siger museumsdirektør Anders Bloksgaard.
Han ville egentlig gerne have gået stille med dørene omkring indkøbet indtil foråret 2023. Men han må også erkende, at det har været svært at holde den specielle og farverige bus hemmelig efter at den kom til Løgstør.
"Mere hemmeligt er det trods alt heller ikke. Sagen er dog den, at vi ikke er helt færdig med at udvikle på de mange muligheder, museumsbussen giver os. Der venter også mere rekruttering af chauffører," siger Anders Bloksgaard. Han forventer, at bussen kan åbne op for helt nye samarbejder med kulturinstitutioner, foreninger og restaurationsliv.
Limfjordsmuseet har allerede rekrutteret en gruppe frivillige bestående af tidligere mekanikere og buschauffører, der vil hjælpe med at drive museumsbussen - både i forhold til vedligehold og kørsel, mens museets inspektører og naturvejledere vil varetage guidningen.
Bussen er en gennemrestaureret veteranbus, der oprindeligt er bygget på Aabenraa Karrosserifabrik i1954 og apteret ved Platz i Haderlev. Bussen er en af de første med aluminiumskarrosseri, og så er den den eneste af sin slags, der er tilbage i Danmark. Den flotte, gamle bus har kostet 230.000 kroner.
- Limfjordsmuseet har jo slet ikke har økonomi til at investere i et sådant prægtigt køretøj – men takket være LAG Jammerbugt-Vesthimmerland og Spar Nord Fonden er bussen fuldt finansieret!.
- Det er også vigtigt for mig at understrege at bussen ikke kan lejes til ordinær transport af grupper fra A til B. Eller til at bringe gæster til og fra museet til museale aktiviteter. Museet skal med andre ord ikke til at drive busvirksomhed, men vi skal til at drive et endnu federe museum – blandt andet med en veteranbus som værktøj, slutter Anders Bloksgaard.