Finn Nielsen har travlt i disse dage. Der er meget, han skal nå, før han forlader det ikoniske bådebyggeri på havnen i Løgstør.
Tekst og foto: Jacob Dalgaard
Efter 22 år som indehaver af Løgstør Bådebyggeri stopper Finn Nielsen ved årsskiftet. Lejemålet i den røde træbygning på havnen er sagt op, men bådebyggeren, som rent faktisk er uddannet skibstømrer i Thisted, har stadig en del opgaver, der skal nå at være klar, inden han rømmer værkstedet.
Han er fyldt 67 år og blevet pensionist. Han stopper dog ikke med at arbejde helt, for han vil fortsat lave kurser og undervise i nogle af de mange maritime teknikker, han har praktiseret gennem mange år. Kurser har været en stor del af hans virke i Løgstør Bådebyggeri i vintermånederne.
Selv om navnet antyder, at der bygges både i den røde bygning, har Finn Nielsen reelt kun bygget én enkelt båd i de 22 år. Og det er til sig selv. Båden - en såkaldt ketch - blev søsat i 2017 og ligger i havnebassinet ved bådebyggeriet. Arbejdet med "Alice", som båden hedder, har taget Finn 13-14.000 timer.
Der er ikke mange, der bestiller træbåde mere, så det primære arbejde i bådebyggeriet har bestået i reparation og vedligehold af både. Men også andre specialopgaver er taget ind. Eksempelvis har han bygget et 7 kvadratmeter stort anneks til et sommerhus på værkstedet, og han har restaureret vinduer til en præstegård, lavet gulv i en kirke og restaureret et stort kunstværk.
Finn Nielsen bor i et hus i Løgstør, hvor der ikke bliver plads til den type opgaver. Men kursusvirksomheden og sine 50 års erfaring i faget vil han drage ud i det ganske land med.
Limfjordsmuseet tager over
Når Finn Nielsen rykker ud, er Limfjordsmuseet klar til at overtage lejemålet. Museet arbejder på en fuld overtagelse af både bygningen og beddingen fra Christiansmindefonden, siger direktør Anders Bloksgaard.
-Vi har længe drømt om bedre forhold til at bevare træskibskulturen i Limfjorden. Siden 1990 har vi 5-doblet antallet af skibe, så vi er vokset ud af vores rammer. Men det handler også om at bevare stedet - både bådebyggeriet og beddingen, siger museumsdirektøren.
Der skal investeres 1 million kroner i en ny beddingvogn, men Anders Bloksgaard tror, der er fonde, som også synes, det er vigtigt at bevare beddingen:
-Det bliver sværere og sværere at få træskibe på land, fordi beddingerne rundt omkring forsvinder, siger han.