Elever fra Vesthimmerlands Kommune folkeskoler og friskolerne i Haubro, Ullits og Blære har deltaget i et 5 ½ timers kursus om, hvordan de kan være gode repræsentanter for deres medelever. Kurset blev arrangeret af Dansk Center for Undervisningsmiljø og Danske Skoleelever og hedder "Vi er UMR".
2-3 elever fra hver skole samt kontaktpersoner til elevrådene har deltaget i et 5 ½ times kursus målrettet arbejdet med at være skolens og elevernes undervisningsmiljørepræsentanter.
Eleverne fik indblik i deres mulige arbejdsopgaver med at sætte fokus på det gode undervisningsmiljø på skolerne. Dansk Center for Undervisningsmiljø og Danske Skoleelever er gået sammen om at udbyde kurset ”Vi er UMR”.
Eleverne arbejdede med forskellige opgaver, blandt andet skulle de fremkomme med forskellige idéer til indsatser på deres skole ud fra de resultater, der er i Den Nationale Trivselsundersøgelse. Her ville nogle af eleverne hjem på egen skole og lave indsatser omkring bedre indeklima i klasserne, venskabsafsnit på skolen med venskabsbænk og venskabsområde.
En skoles elever ville hjem og holde møder med lærerne og undervise dem i, hvad et godt undervisningsmiljø er for eleverne, og til sidst ville en skoles elever også have et område hjemme på skolen, hvor de kunne afvikle deres møder som elevrådsrepræsentanter. Mange gode og kreative idéer, som gør, at mange skoleledere får eleverne på besøg på kontoret.
Opgaverne som undervisningsmiljørepræsentant er, at man er talerør for andre elever, man kan evt. sidde med til møder i arbejdsmiljøgruppen og elevråd, og man kan endvidere være med til at arbejde med trivselsmålingen og undervisningsmiljøet.
I Vesthimmerlands Kommune er det besluttet, at elevrådsrepræsentanter kan være med i den årlige skoleudviklingssamtale. En samtale mellem skole- og dagtilbudschefen, skolens ledelse, repræsentanter fra elevrådene og evt. skolens bestyrelser. I disse samtaler har eleverne mulighed for at være elevernes stemme vedrørende deres trivsel på skolen.
”Kurset, som eleverne og vi som kontaktpersoner har været en del af, er et godt fundament for, at eleverne kan fremkomme med deres synspunkter på elevernes trivsel i disse samtaler”, udtaler skoleleder og kontaktperson Sonja Paulin, Vestrup Skole.
”Jeg synes, at eleverne fik mange gode værktøjer til at facilitere processer hjemme på skolen, og jeg håber meget, at dette kursus er kommet for at blive”, fortsætter Sonja Paulin.