Københavnere og århusianere med små børn, kom til Løgstør.
Tekst og foto: Jacob Dalgaard
En ny bosætningskampagne skal hive tilflyttere til Løgstør, og denne gang skal kampagnen være meget målrettet mod et helt bestemt segment: børnefamilier i København og Århus, som har fået barn nummer to og trænger til større rammer og mere tid.
Det er Løgstør Handler ApS, som sammen med et marketingsbureau har arbejdet på at få stablet en kampagne på benene, og der er allerede fundet 1 million kroner fra private donationer og fonde til formålet.
Det fortalte Leif Ørsnes Christensen fra Løgstør Handler tirsdag på et stort borgermøde i Kultur- og idrætscenter Lanternen, hvor over 500 mennesker var mødt op for at høre om selskabets planer, der også omfatter sundhedshus og byudvikling i Løgstør centrum.
Muslingebrandet virker ikke
Målsætningen er indenfor en overskuelig fremtid at trække 25 nye børnefamilier til Løgstør. Det skal ske ved at fortælle om Løgstørs fortræffeligheder på en ny hjemmeside, via instagram og ved brug af influencere.
Det bliver dog ikke Løgstørs kendte varemærke som muslingeby, der skal bruges.
-"Muslingebyen" tiltrækker ikke en eneste børnefamilie. Det er til gengæld godt til så meget andet, fortalte Leif Ørsnes Christensen.
Derimod vil kampagnen slå på det, Løgstør har, som Århus og København ikke har. I den forbindelse har marketingsbureauet konstateret, at Løgstør faktisk ligger tæt på alting.
Spar tid og penge i Løgstør
Selv om man arbejder i Aalborg er de 45 minutters transport ikke meget sammenlignet med manges transporttid i landets to største byer. Men man behøver slet ikke arbejder der, hvor man bor. I dagens digitale Danmark kan nogle arbejde fra Løgstør i en workzone, selv om en arbejdsplads ligger et helt andet sted.
Leif Ørsnes Christensen pegede også på gratis parkering - og i det hele taget bare muligheden for at parkere - som et salgsparameter for Løgstør, ligesom der ikke er ventetid for at få plads i eksempelvis en roklub eller en vinterbaderklub.
Ikke mindst skal det økonomiske aspekt for alvor få prisbevidste storbyfamilier til at vende snuden mod Løgstør.
Leif Ørsnes Christensen præsenterede en gennemsnitlig kvadratmeterpris i et vesthimmerlandsk parcelhus på 8.200 kroner. På Frederiksberg er prisen til sammenligning 73.000 kroner.
Netop her skal Løgstør være klar til at opfange børnefamilierne, når de vokser ud af deres lejlighed for at bosætte sig i et hus, inden førstefødte skal starte i skole.
Vi kan ikke blive ved med at købe af hinanden
Men hvorfor overhovedet igangsætte en bosætningskampagne?
Det er der i følge Løgstør Handler to særlige grunde til. Den første er, at indbyggertallet i Løgstør fra 2010 til 2024 er faldet fra 4.600 til 4.100.
Den anden grund er, at indbyggerne er blevet ældre, så 80 procent nu er over 50 år.
-83 procent af de boliger, der bliver handlet i Vesthimmerland, købes af borgere, der bor her i forvejen. Med den demografi med så mange over 50 år er det begrænset, hvor længe vi kan blive ved med at handle med hinanden, sluttede Leif Ørsnes Christensen til stort bifald fra salen.
Løgstør Handler søger flere midler til at søsætte kampagnen og opfordrer også andre til at bidrage med de gode historier.