I løbet af foråret vil borgerne i Løgstør, Farsø og Aalestrup kunne møde Borgerservice tæt på hjemmet, når Vesthimmerlands Kommune lancerer en ny pop-up løsning på de lokale biblioteker.
Arkivfoto: Jacob Dalgaard
Initiativet skal gøre det nemmere for især ældre og digitalt udfordrede borgere at få hjælp til deres kontakt med det offentlige. Men Vesthimmerlands Kommuner understreger i en pressemeddelelse, at pop-up Borgerservice er et tilbud til alle borgere, uanset alder og digitale færdigheder.
Pop-up Borgerservice bliver bemandet med én medarbejder, der vil være til stede fire timer én dag om ugen i hver by. Tilbuddet vil fungere uden tidsbestilling, og formålet er at skabe et nærværende og trygt rum, hvor borgere kan få hjælp til f.eks. flytning, lægeskift, MitID, digital post, pension, boligstøtte og meget mere.
Formand for Beskæftigelsesudvalget, Rasmus Vetter, glæder sig over den fleksible og borgernære løsning:
- Vi har fået lavet en rigtig god løsning, der sikrer endnu bedre borgerservice i hele Vesthimmerland. En klar styrket borgernær borgerservice. Her vil jeg også gerne understrege, at vi kan hjælpe med mange ting – det er for alle borgere uanset alder, udfordringer, service og andre forhold. Og det ser vi meget frem til.
Beslutningen om at etablere pop-up Borgerservice er resultatet af både politiske drøftelser og grundig dialog med Ældrerådet og Handicaprådet, som har understreget vigtigheden af tilgængelighed, anonymitet og kontinuitet i tilbuddet.
– Vi ved, at nogle borgere har svært ved at finde vej i det digitale Danmark – særligt i livssituationer, der kan være både praktisk og følelsesmæssigt udfordrende. Med pop-up Borgerservice møder vi dem, hvor de er – i deres nærområde, uden at de skal bestille tid og uden at føle sig eksponeret i et åbent ekspeditionsområde, siger direktør for Børne- og Arbejdsforvaltningen, Morten Lund, som glæder sig utroligt meget til at komme i gang med pop-up Borgerservice.
Initiativet etableres uden mulighed for pas og kørekort, som fremover kun udstedes i Aars. Det skyldes både tekniske og økonomiske hensyn samt ønsket om at bevare fleksibiliteten i pop-up-løsningen.
Pop-up Borgerservice evalueres efter det første år, og der vil løbende blive taget stilling til åbningstider, behov for tidsbestilling og eventuelle justeringer i placeringen.
FAKTA: